Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά συμπίπτει το ορθόδοξο με το καθολικό Πάσχα.Είναι κρίμα που λόγοι απαρχαιομένοι δογματικοί ή εκκλησιαστικής εξουσίας δεν έχουν επιτρέψει μιά συμφωνία ώστε το κορυφαίο γεγονός της Χριστιανοσύνης να εορτάζεται την ίδια ημερομηνία.Φαντάζομαι τι θα σκέφτονται επί του θέματος οι άλλες [μονοθεϊστικές θρησκείες].
Θα ήθελα να θυμίσω μερικά πράγματα που ξεχνάμε ή αγνοούμε για την Μεγάλη Εβδομάδα.Κατ'αρχήν οι εσπερινές ακολουθίες είναι στην πραγματικότητα ο όρθρος της επομένης ημέρας , αλλά λόγοι εκκλησιαστικής οικονομίας και παράδοσης έχουν επικρατήσει και έτσι γίνονται το βράδυ της προηγούμενης ημέρας.Αρα όταν πάμε πχ το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων στην εκκλησία για την 1η ακολουθία ακούμε τον όρθρο της Μεγάλης Δευτέρας και εορτάζουμε τα γεγονότα της ημέρας αυτής κ.ο.κ. την Δευτέρα ακούμε τον όρθρο της Τρίτης κλπ.
Την Μεγάλη Δευτέρα η εκκλησία εορτάζει την ανάμνηση του εναρέτου Ιωσήφ , υιού του Ιακώβ , πού η ζωή του και το έργο του στην Αίγυπτο ήταν υποδειγματική.Ο Ιωσήφ θεωρείται τύπος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Επίσης την Μ.Δευτέραν επιτελούμεν ανάμνηση της ακάρπου συκής την οποία κατηράσθη ο Ιησούς και εξηράνθη.Συμβολίζει αυτή την συναγωγήν των Εβραίων αλλά και κάθε άνθρωπον στερούμενον αρετής.
Η υμνογραφία της Μ.Δευτέρας αναφέρεται αφ'ενός μεν στα δύο αυτά θέματα αφ'ετέρου δε στην έλευση του Κυρίου προς το Πάθος.Πρώτα ψάλλεται ως εισαγωγή το κατανυκτικόν " Ιδού ο νυμφίος έρχεται..." , εμπνευσμένον από την παραβολή των δέκα παρθένων και προς το τέλος το εξαποστειλάριον " Τον νυμφώνα σου βλέπω...". Γενικά οι ακολουθίες των τριών πρώτων ημερών λέγονται ακολουθίες του Νυμφίου.
Την Μ.Τρίτην εκκλησία μας καλεί να θυμηθούμε την παραβολή των δέκα παρθένων ώστε να είμαστε έτοιμοι για την υποδοχήν Κυρίου [στο θάνατο ή στην Δευτέρα Παρουσία] και την παραβολή των ταλάντων ώστε να καλλιεργήσουμε και αυξήσουμε τα χαρίσματα που μας έχει δώσει ο θεός.Η υμνογραφία αναφέρεται στα δύο αυτά θέματα και λιγότερο στην διαφαινόμενη προδοσία του Ιούδα.
Την Μ.Τετάρτην επιτελείται ανάμνησις του γεγονότος της αλείψεως του Κυρίου με μύρα από γυναίκα πόρνη και επίσης της σύγκλησης συνεδρίου των Ιουδαίων για να αποφασισθή καταδίκη του Ιησού και τέλος των σχεδίων του Ιούδα για την προδοσία του Διδασκάλου.Η υμνογραφία επομένως αναφέρεται σ'αυτά τα θέματα και προς το τέλος ψάλλεται το τροπάριο της ευσεβούς ποιήτριας του Βυζαντίου Κασσιανής που αναφέρεται στην πόρνη γυναίκα σε ήχο πλάγιο τέταρτο : Κύριε , η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή .....
Και λίγα λόγια για την υμνογραφία των ημερών .Κανών είναι (στην εκκλησιαστικήν ορολογία) μακρός ύμνος που αποτελείται απο τις ωδές . Ο μέγιστος αριθμός των ωδών είναι εννέα , αλλά δεν ψάλλονται σχεδόν ποτέ όλες.Κάθε ωδή αποτελείτα από τον ειρμό (1ο τροπάριο) και από 3-4 τροπάρια.
Οι εννέα ωδοί αναφέρονται σε γεγονότα από την Αγία Γραφή , κυρίως από την Παλαιά Διαθήκη , και μόνο η ενάτη ωδή είναι αφιερωμένη στην Παναγία.Γι'αυτό ακούμε ύμνους που φαινομενικά δεν έχουν σχέση με τα Πάθη και αφορούν γεγονότα της Ιουδαϊκής ιστορίας.
Γενικά την Μ.Εβδομάδα μόνο οι κανόνες της Μ.Πέπτης , Μ.Σαββάτου και της Κυριακής του Πάσχα είναι σχεδόν άρτιοι (με 8 ωδές) , τις άλλες ημέρες έχουν 2-4 ωδές.
Για περισσότερες πληροφορίες και πλήρη ερμηνεία όχι μόνο της σημασίας της υμνογραφίας αλλά και όλων των ακολουθιών της Μ.Εβδομάδος συνιστώ την έκδοση : Η Μεγάλη Εβδομάς , μετά ερμηνείας (υπό Επιφ.Θεοδωρόπουλου) , της αποστολικής διακονίας της εκκλησίας της Ελλάδος.
Ελπίζω να συνεχίσω για τις άλλες ημέρες
Ιδού ο Νυμφίος έρχεται
Τον Νυμφώνα σου βλέπω
Θα ήθελα να θυμίσω μερικά πράγματα που ξεχνάμε ή αγνοούμε για την Μεγάλη Εβδομάδα.Κατ'αρχήν οι εσπερινές ακολουθίες είναι στην πραγματικότητα ο όρθρος της επομένης ημέρας , αλλά λόγοι εκκλησιαστικής οικονομίας και παράδοσης έχουν επικρατήσει και έτσι γίνονται το βράδυ της προηγούμενης ημέρας.Αρα όταν πάμε πχ το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων στην εκκλησία για την 1η ακολουθία ακούμε τον όρθρο της Μεγάλης Δευτέρας και εορτάζουμε τα γεγονότα της ημέρας αυτής κ.ο.κ. την Δευτέρα ακούμε τον όρθρο της Τρίτης κλπ.
Την Μεγάλη Δευτέρα η εκκλησία εορτάζει την ανάμνηση του εναρέτου Ιωσήφ , υιού του Ιακώβ , πού η ζωή του και το έργο του στην Αίγυπτο ήταν υποδειγματική.Ο Ιωσήφ θεωρείται τύπος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Επίσης την Μ.Δευτέραν επιτελούμεν ανάμνηση της ακάρπου συκής την οποία κατηράσθη ο Ιησούς και εξηράνθη.Συμβολίζει αυτή την συναγωγήν των Εβραίων αλλά και κάθε άνθρωπον στερούμενον αρετής.
Η υμνογραφία της Μ.Δευτέρας αναφέρεται αφ'ενός μεν στα δύο αυτά θέματα αφ'ετέρου δε στην έλευση του Κυρίου προς το Πάθος.Πρώτα ψάλλεται ως εισαγωγή το κατανυκτικόν " Ιδού ο νυμφίος έρχεται..." , εμπνευσμένον από την παραβολή των δέκα παρθένων και προς το τέλος το εξαποστειλάριον " Τον νυμφώνα σου βλέπω...". Γενικά οι ακολουθίες των τριών πρώτων ημερών λέγονται ακολουθίες του Νυμφίου.
Την Μ.Τρίτην εκκλησία μας καλεί να θυμηθούμε την παραβολή των δέκα παρθένων ώστε να είμαστε έτοιμοι για την υποδοχήν Κυρίου [στο θάνατο ή στην Δευτέρα Παρουσία] και την παραβολή των ταλάντων ώστε να καλλιεργήσουμε και αυξήσουμε τα χαρίσματα που μας έχει δώσει ο θεός.Η υμνογραφία αναφέρεται στα δύο αυτά θέματα και λιγότερο στην διαφαινόμενη προδοσία του Ιούδα.
Την Μ.Τετάρτην επιτελείται ανάμνησις του γεγονότος της αλείψεως του Κυρίου με μύρα από γυναίκα πόρνη και επίσης της σύγκλησης συνεδρίου των Ιουδαίων για να αποφασισθή καταδίκη του Ιησού και τέλος των σχεδίων του Ιούδα για την προδοσία του Διδασκάλου.Η υμνογραφία επομένως αναφέρεται σ'αυτά τα θέματα και προς το τέλος ψάλλεται το τροπάριο της ευσεβούς ποιήτριας του Βυζαντίου Κασσιανής που αναφέρεται στην πόρνη γυναίκα σε ήχο πλάγιο τέταρτο : Κύριε , η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή .....
Και λίγα λόγια για την υμνογραφία των ημερών .Κανών είναι (στην εκκλησιαστικήν ορολογία) μακρός ύμνος που αποτελείται απο τις ωδές . Ο μέγιστος αριθμός των ωδών είναι εννέα , αλλά δεν ψάλλονται σχεδόν ποτέ όλες.Κάθε ωδή αποτελείτα από τον ειρμό (1ο τροπάριο) και από 3-4 τροπάρια.
Οι εννέα ωδοί αναφέρονται σε γεγονότα από την Αγία Γραφή , κυρίως από την Παλαιά Διαθήκη , και μόνο η ενάτη ωδή είναι αφιερωμένη στην Παναγία.Γι'αυτό ακούμε ύμνους που φαινομενικά δεν έχουν σχέση με τα Πάθη και αφορούν γεγονότα της Ιουδαϊκής ιστορίας.
Γενικά την Μ.Εβδομάδα μόνο οι κανόνες της Μ.Πέπτης , Μ.Σαββάτου και της Κυριακής του Πάσχα είναι σχεδόν άρτιοι (με 8 ωδές) , τις άλλες ημέρες έχουν 2-4 ωδές.
Για περισσότερες πληροφορίες και πλήρη ερμηνεία όχι μόνο της σημασίας της υμνογραφίας αλλά και όλων των ακολουθιών της Μ.Εβδομάδος συνιστώ την έκδοση : Η Μεγάλη Εβδομάς , μετά ερμηνείας (υπό Επιφ.Θεοδωρόπουλου) , της αποστολικής διακονίας της εκκλησίας της Ελλάδος.
Ελπίζω να συνεχίσω για τις άλλες ημέρες
Ιδού ο Νυμφίος έρχεται
Τον Νυμφώνα σου βλέπω
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου